Når kan man bruke digitale medarbeidere?

Tidligere har vi skrevet om hva RPA og digitale medarbeidere er (trykk her for å lese mer om det). Nå ønsker vi å forklare hvilke typiske arbeidsoppgaver en robot kan utføre. 

Hvordan fungerer det?

Digitale medarbeidere eller software roboter kan gjøre oppgaver ansatte gjør, som å lese e-post, åpne filer, fylle inn data og flytte informasjon mellom programmer. Slik oppgaver er typisk en del av en prosess som man da kan delvis, eller så godt som fullstendig automatisere med bruk av RPA. 

Ansatte får da en digital assistent, som enten kan utføre oppgaver basert på ett regel sett. Det kan være at roboten aktiviseres ved at man mottar en e-post. Eller man kan aktivere roboten for å utføre en jobb. 

Vi tror at om få år har alle er type robot eller digital assistent som kan gjøre oppgaver for deg. Etter som teknologien blir bedre blir det lavere og lavere terskel for å ta i bruk teknologien, progamvaren blir smartere. Og allerede i dag trenger man ikke kompetanse på koding.

Man kan sette opp en robot ved bruk av smarte opptaksfunksjoner. Som i praksis betyr at du «viser» systemet hva som skal bli gjort. Så lærer roboten dette, og utfører oppgaven. Noe som ikke er spesielt nytt, Macro i Excel har lenge vært en funksjon som lar deg automatisere f.eks. utregning i Excel. 

Typiske arbeidsoppgaver en robot kan gjøre?

For å summere dette kan vi si at RPA kan bruke grensesnittet vi mennesker gjør i dag. 

  • Bruke ulike applikasjoner
    • Åpne e-post og vedlegg
    • Logge inn i applikasjoner og systemer
    • Flytte filer og mapper
    • Hente data fra nettleser
  • Integrere bedriftsverktøy
    • Koble til APIs
    • Lese og skrive til databaser
  • Data prosessering
    • Følge logiske regler (eks: «hvis/når»-reglen)
    • Gjøre kalkuleringer
    • Hente ut data fra dokumenter
    • Putte inn data i skjemaer
    • Hente ut og reformatere data til rapporter og skrivebord
    • Sammenslåing av data fra flere kilder
    • Kopier og lime inn data

En kombinasjon av oppgavene ovenfor vil utgjøre en prosess som kan automatiseres.

Det vil være lurt å starte med enkle prosesser som er regelbasert og har høyt volum. 

Roboter kan også være ideel for type batch jobbing, gjøre oppgaver som med ansatte vil kreve alt for mye tid i forhold til ønsket resultat. Men roboter kan gjøre dette veldig raskt. Dette muliggjør feks. Migreringsjobber som tidligere aldri hadde gjort pga. Arbeidsmengede i en kost/nytte vurdering.   

Roboter kan utføre disse oppgavene på Citrix og Windows. Dette er fordi det meste av de typiske kontor-oppgavene blir utført på PC-er. 

Bli med på frokostseminar om digitale ansatte onsdag 6. mars. Meld deg på her.